Indsamlingsloven spænder ben for Fugleværnsfondens fundraising

Fugleværnsfonden er en af de indsamlende fonde, der kalder på politisk handling, så fonde og foreninger sidestilles i indsamlingsøjemed. Fondens muligheder for at fundraise vigtige frie midler fra private donorer er nemlig udfordret af indsamlingsloven, som kun tillader hvervning af medlemmer, men ikke faste støtter. SF har spurgt justitsministeren, hvorfor det forholder sig sådan.

Fug­le­værns­fon­den ar­bej­der for me­re na­tur til gavn for blandt an­det is­fug­le som den­ne, men ind­sam­lings­lo­ven spæn­der ben. Fo­to: Al­lan Gu­dio Nielsen

Fug­le­værns­fon­dens le­del­se hav­de egent­lig be­slut­tet sig for - og af­sat pen­ge til - at kø­re en te­le­mar­ke­ting­kampag­ne for at skaf­fe fle­re do­na­tio­ner fra pri­va­te til de­res ngo.

Men da fon­den hen­vend­te sig til et te­le­mar­ke­ting­fir­ma for at drøf­te ind­sat­sen, kun­ne fir­ma­et for­tæl­le dem, at det alt­så kun er lov­ligt for dem at rin­ge til folk, hvis for­må­let er at hver­ve med­lem­mer til en med­lem­sor­ga­ni­sa­tion. Hvis for­må­let der­i­mod er at hver­ve do­no­rer, er det kun til­ladt at rin­ge til folk, der på for­hånd har af­gi­vet samtyk­ke i for­bin­del­se med ek­sem­pel­vis at ha­ve skre­vet sig op til or­ga­ni­sa­tio­nens nyhedsbrev.

Først dér gik det op for Fug­le­værns­fon­dens di­rek­tør Tho­mas Fær­ge­man og hans be­sty­rel­se, at der, når det kom­mer til ind­sam­ling, er stor for­skel på at væ­re or­ga­ni­se­ret som en er­hvervs­dri­ven­de fond, som den er, og på at væ­re en for­e­ning. Og­så selv om sig­tet er det sam­me, nem­lig at ind­sam­le mid­ler til at støt­te en god sag.

Der­for står Fug­le­værns­fon­den - og man­ge an­dre ngo-fon­de - nu med et pro­blem uden rig­tig at kun­ne for­stå år­sa­gen til, at det for­hol­der sig sådan.

Pro­ble­met un­drer og­så SF’s retsord­fø­rer Ka­ri­na Lorentzen De­hn­hardt, der der­for i sid­ste må­ned bad ju­stits­mi­ni­ster Pe­ter Hum­mel­gaard om at re­de­gø­re for sam­men­hæn­gen. Et spørgs­mål, som mi­ni­ste­ren, iføl­ge et fo­re­lø­bigt svar, dog først for­ven­ter en­de­ligt be­sva­ret i lø­bet af den­ne må­ned el­ler se­ne­st pri­mo september.

Mangler vigtige frie midler

Te­le­mar­ke­ting­kampag­nen skul­le el­lers ha­ve væ­ret løs­nin­gen på et pro­blem, der har vok­set sig stør­re for Fug­le­værns­fon­den over de se­ne­ste år.

Fon­den, der blev etab­le­ret af Dansk Or­ni­to­lo­gisk For­e­ning i 1966, men som blev ud­skilt som en selv­stæn­dig er­hvervs­dri­ven­de fond i 2006 ud fra prin­cip­pet om vandtæt­te skot­ter, ar­bej­der for at skaf­fe pen­ge til at op­kø­be om­rå­der og la­ve dem om til naturreservater.

De se­ne­ste år er det lyk­ke­des fon­den at op­kø­be end­nu fle­re sto­re are­a­ler. I takt med, at bi­o­di­ver­si­tet er kom­met på dags­or­de­nen, vil fle­re sto­re fon­de og virk­som­he­der ger­ne do­ne­re pen­ge til op­køb af nye na­tu­r­om­rå­der. Men med fle­re hektar jord, kom­mer og­så stør­re ud­gif­ter til drif­ten af om­rå­der­ne, og det er hér pro­ble­met opstår.

“Vo­res ud­for­dring er at skaf­fe pen­ge til at dri­ve vo­res na­tu­r­om­rå­der. Vi har jo om­kost­nin­ger til for ek­sem­pel ejen­doms­skat­ter, til vo­res na­tur­for­val­te­re, til at sæt­te hegn op og til na­tur­vej­le­de­re, som vi har an­sat, da vi og­så har en for­mid­lings­for­plig­tel­se. Der­for har vi be­hov for en sta­bil ind­tægt til at drif­te. Og det får vi al­ler­bedst via pri­va­te do­no­rer, har vo­res ana­ly­ser vist,” si­ger di­rek­tør i Fug­le­værns­fon­den Tho­mas Færgeman.

Hvis vi skal op­nå den nød­ven­di­ge vækst i ind­tæg­ter­ne, skal vi gø­re no­get me­re ak­tivt, og her er te­le­mar­ke­ting vej­en frem

Tho­mas Fær­ge­man – Di­rek­tør, Fugleværnsfonden

Fug­le­værns­fon­den har der­for sat sig et mål om at øge ind­tæg­ter­ne fra pri­va­te do­no­rer mar­kant for at sik­re nok frie mid­ler til at dri­ve dens na­tur­re­ser­va­ter. Fra i dag at ud­gø­re om­trent en tred­je­del af fon­dens ind­tæg­ter, skal pri­va­te do­na­tio­ner ger­ne op og ud­gø­re to tred­je­de­le, for­tæl­ler Tho­mas Færgeman.

Der­for har fon­den fo­re­ta­get en ræk­ke ana­ly­ser af, hvor­dan den vil kun­ne øge ind­tæg­ter­ne fra pri­va­te donorer.

“Vi har blandt an­det ana­ly­se­ret, hvil­ken vækst kampag­ner via hjem­mesi­de og so­ci­a­le me­di­er vil kun­ne gi­ve, og vo­res ud­for­dring er, at det vil kun­ne gi­ve en or­ga­nisk, men lang­som vækst. Hvis vi skal op­nå den nød­ven­di­ge vækst i ind­tæg­ter­ne, skal vi gø­re no­get me­re ak­tivt, og her er te­le­mar­ke­ting vej­en frem,” si­ger Tho­mas Færgeman.

Kun én anden mulighed

Til­ba­ge hos te­le­mar­ke­ting­fir­ma­et fik Tho­mas Fær­ge­man at vi­de, at der kun er en mu­lig­hed, og det er at op­ret­te en støt­te­for­e­ning ved si­den af fond­s­kon­struk­tio­nen med det ene for­mål, at fon­den der­med lov­ligt vil kun­ne rin­ge op og for­sø­ge at hver­ve med­lem­mer. Men te­le­mar­ke­ting­fir­ma­et vars­le­de og­så, at det vil­le bli­ve en dy­re­re løsning.

“De si­ger, at vi skal væ­re klar over, at det vil be­ty­de, at de vil skul­le rin­ge til al­le to gan­ge. Først for at spør­ge, om de vil væ­re med­lem­mer, og der­ef­ter for at spør­ge, om de vil gi­ve en do­na­tion. Og vi er jo slet ik­ke in­ter­es­se­ret i med­lem­mer, for­di vi ik­ke er en po­li­tisk or­ga­ni­sa­tion, der har brug for med­lem­mer til at le­gi­ti­me­re vo­res sag. Vi vil ba­re ger­ne la­ve me­re na­tur. Der­u­d­over ko­ster det selv­føl­ge­lig me­re, hvor­for vo­res ind­tæg­ter bli­ve væ­sent­ligt for­mind­sket i for­hold til det, vi hav­de reg­net med,” si­ger han.

Der­u­d­over fryg­ter Tho­mas Fær­ge­man, at po­ten­ti­el­le do­no­rer vil bli­ve for­vir­ret over at bli­ve rin­get op to gan­ge, og at det vil mud­re bil­le­det med en støt­te­for­e­ning for dem, der må­ske al­le­re­de er med­lem af Dansk Or­ni­to­lo­gisk For­e­ning, som fon­den op­rin­de­ligt er ud­sprun­get af og de­ler hus med.

“Bor­ge­ren kan bli­ve skrup­for­vir­ret. Og der­til kom­mer, at der ge­ne­relt ik­ke er li­ge­så man­ge, der er in­ter­es­se­ret i at væ­re med­lem af en or­ga­ni­sa­tion læn­ge­re, men hel­le­re vil støt­te den go­de sag med en­ten et en­gangs­be­løb el­ler fast må­ned­lig støt­te,” si­ger Tho­mas Færgeman.

Håber på lovændring

Fon­dens ene­ste an­den mu­lig­hed, som han ser det, er at in­vi­te­re folk til skri­ve sig op til fon­dens nyheds­brev, og i den for­bin­del­se gi­ve de­res samtyk­ke til at fon­den ger­ne må rin­ge op og an­mo­de om en donation. 

“Det er mu­ligt, at vi bli­ver nødt til at en­de med at la­ve en støt­te­for­e­ning, men det er bøv­let for os. Det er en rig­tig tr­æls kon­struk­tion for os nu, og jeg tror ik­ke, at der er no­gen, der har gavn af det. Jeg kan ik­ke se for­må­let med det,” si­ger Tho­mas Fær­ge­man og frem­hæ­ver, at løs­nin­gen bå­de er bu­reau­kra­tisk og kan bli­ve mindst dob­belt så dyr, for­di der po­ten­ti­elt og­så vil væ­re et stør­re fra­fald, hvis folk bli­ver træt­te af at bli­ve rin­get op fle­re gange.

Jeg vil så­dan øn­ske, at der er po­li­ti­ke­re, der vil stil­le for­slag om, at man si­destil­ler fon­de med for­e­nin­ger på indsamlingsområdet

Tho­mas Fær­ge­man – Di­rek­tør, Fugleværnsfonden

Der­for hå­ber han in­der­ligt, at ind­sam­lings­lo­ven vil bli­ve ændret.

“Jeg vil så­dan øn­ske, at der er po­li­ti­ke­re, der vil stil­le for­slag om, at man si­destil­ler fon­de med for­e­nin­ger på ind­sam­lings­om­rå­det,” si­ger han.

Sam­me bud­skab har de ind­sam­le­de or­ga­ni­sa­tio­ners bran­che­or­ga­ni­sa­tion Iso­bro, som tid­li­ge­re i et hø­rings­svar har fo­re­slå­et net­op dette.

Cir­ka 40 pro­cent af Iso­bros med­lem­mer er or­ga­ni­se­ret som an­det end for­e­nin­ger, og det fik Iso­bros ge­ne­ral­se­kre­tær Ken­neth Kamp Butz­bach til at kal­de det “et be­ty­de­ligt pro­blem” i Fun­dats til­ba­ge i ju­ni.

På den bag­grund har bå­de SF, Kon­ser­va­ti­ve og Al­ter­na­ti­vet er­klæ­ret sig vil­li­ge til at se på, om ind­sam­lings­lo­ven bør ændres.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til fun​dats​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Fun­dats og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Annoncespot_img

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer